Sunde grænser giver en strålende trivsel

Sådan får du som et empatisk menneske en bedre trivsel uden at føle dig overvældet.

Det er vigtigt at have sunde grænser for at kunne trives, især hvis du er meget sensitiv og mærker andre menneskers energier.

Når du har svage grænser vil du som sensitiv empat opleve, at du føler dig overvældet, ude af kontrol og omgivet af endeløs drama.

Dette kan medføre frustration, uønskede oplevelser, distancering fra egne prioriteringer, og i værste fald afholde dig fra at udleve dit drømmeliv.

Det handler om at opbygge en følelsesmæssig modstandskraft og skabe en indre stabilitet.

 

Grænser er en slags beskyttelsesskjold omkring dig, som skabes af en række personlige regler.

Disse regler er hverken til debat eller diskussion, fordi det er dine regler.

De er til for at beskytte og ære dine dybeste skatte, Din energi og din tid.

 

Tegn på at en person har svage grænser.

  • Lever et liv i ubalance.
  • Påtager sig ofte en offerrolle
  • Føler sig krænket af andre
  • Har altid ja-hatten på
  • Overkompenserer (især når det gælder at gøre andre glade og tilfredse)
  • En menneskepleaser
  • Bange for at komme til at skuffe nogen
  • Bliver let manipuleret af andre
  • Konfliktsky og undgår konfrontation
  • Kan lide at bevare freden for en hver pris
  • Ære og respekt holdes som meget høje værdier
  • Behov for at blive godkendt og “liket” af alle hele tiden

 

Der er ingen skam i at have svage grænser.

De fleste, der ser denne liste kan genkende sig i en eller flere af punkterne, så det er et udbredt fænomen at have utydelige grænser. (Og måske er det også årsagen til at der er så mange som mistrives.)

Den gode nyhed er, at du selv kan vælge at trække dine grænser op og styrke dem.

Faktisk er det kun dig, som kan sætte eller ændre dine grænser, så de bliver sunde og stærke.

 

Jeg er selv en, der tidligere har haft meget svage grænser, og via dybt arbejde med mig selv og min energi, er det lykkedes mig at identificere hullerne i grænserne og få dem lappet og styrket.

Det er en længere process, men hvis jeg kan gøre det, så kan du også gøre det.

Det handler om at erkende, at grunden til mistrivsel kan skyldes, at dine grænser er svækkede eller at du ikke selv overholder dem.

 

Nogle gange overtrædes dine grænser af andre, enten fordi du ikke selv kender dem, eller har fået kommunikeret dem tydeligt ud til dine omgivelser.

Det er aldrig de andres skyld, når dine grænser bliver overtrådt, kun din, fordi du ikke har tydelige grænser.

Et eksempel på dette kommer her:  Forleden mærkede jeg at min telefon vibrerede en fredag aften efter kl 20. Jeg kiggede på den og mærkede vrede over at en person havde valgt at ringe til mig.

Det kan måske lyde lidt hårdt eller mærkeligt, men dem som kender mig og mit ultra introverte og sensitive sind ved at jeg aldrig kan fanges over telefonen og svarer ikke telefonen når den ringer.

Det første der ramte mig var: hvad bilder vedkommende sig ind? At tillade sig at forstyre mig en fredag aften!

Efter at have raset lidt, fik jeg øje på at min vrede og frustration var opstået fordi en person havde overtrådt mine grænser.

Dernæst stillede jeg mig selv følgende spørgsmål:

Hvorfor var jeg så vred? (en af mine grænser var blevet overtrådt)

Havde jeg kommunikeret mit særlige behov tydeligt nok ud til personen? (nej…)

Kunne det have været en fejl? (oplever en gang imellem at folk ringer mig op ved en fejl fordi jeg står først i deres kontaktliste)

Efter at have besvaret spørgsmålene indså jeg at en af mine grænser var utydelig og var blevet overtrådt fordi jeg ikke havde trukket den tydeligt op.

Hvorfor nu denne historie om at jeg ikke kan fanges på telefonen?

Det er for at belyse, at selvom du arbejder med at optrække dine grænser, er der hele tiden justeringer og optimeringer du kan foretage dig, men det er kun muligt, hvis du erkender, at din vrede skyldes at dine grænser er blevet overtrådt.

 

Bevidsthed om klare grænser er vigtigt for alle, men især for de mennesker som er meget sensitive og empatiske.

Empati er evnen til at genkende og forstå andres følelser. Det beskrives ofte som evnen til at sætte sig i andres sted.

Fordele ved empati:

  • Gode sociale evner (folk kan lide dig og du kan lide dem)
  • Forbedrer indlæring (da du forstår verden på et dybere plan)
  • God lytter og rådgiver (andre mennesker fortæller dig om deres problemer og deler ud af deres hemmeligheder)

Bagsiden af medaljen:

  • Bliver let en projektskærm, som andre projicerer op på.
  • Du bliver hurtigt fanget i andres prioriteringer og bliver brugt som dørmåtte.
  • Oplever ofte at du bliver overvældet og mister kontakten med dig selv.
  • Andres humør smitter af på dig (fordi du ubevidst matcher deres energi)
  • Falder ned i offerrollen (fordi du skyder skyld på andre som f.eks. Jeg bliver altid i dårligt humør, når X er i samme rum som mig) Den anden er ansvarlig for sin energi, mens su er ansvarlig for din kopi af energien.
  • Du matcher andres ønsker og lyster (f.eks. til en fest hvor du drikker og slækker yderligere på grænserne)
  • Spejler andres drama på den måde at du begynder at udleve andres drama, som den anden så ser sit eget drama i dig.

 

Der er en bedre måde!

Lære at kende forskel på din energi, og hvad der tilhører andre.

Øve dig i at frigive det, som ikke er dit.

Vælge hvilken historie du vil udleve, og komme igang med at leve dit drømmeliv.

 

 

Nu er det din tur…

Vælg et af disse spørgsmål (eller alle 3) og besvar dem i en kommentar…

1 – Kan du genkende dig selv i eksemplet på en person med svage grænser?

2 – Hvilke grænser har du brug for at få styrket og tydeliggjort?

3 – Hvordan vil du styrke dine grænser (hvilken konkret handling)?

 

 

 

Få nyt fra Sjælelægen

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde informationer direkte i din indbakke.

KLIK HER!

One Reply to “Sunde grænser giver en strålende trivsel”

  1. Jeg kan godt kende det. Min første reaktion var forbavselse, for jeg ville da, hvis jeg skulle have fat i dig , helt naturligt for mig, finde dit telefonnummer og ringe til dig 🙂 – det skulle dog være meget vigtigt kl 20 en fredag aften ;-), generelt ringer jeg ikke efter den tid. Men ja, hvis jeg havde ringet til dig ville jeg ikke vide at jeg overtrådte dine grænser og jeg ville være blevet ked af det, hvis jeg efterfølgende fandt ud af hvordan du havde det med telefonen.

    Jeg kender det selv fra en ex-samlever. Han ringer af og til – sent, meget sent og ofte med komplet (for mig) ligegyldige ting. Jeg begyndte faktisk at lade være med at tage telefonen og kan stadig finde på det. Ellers tager jeg den og med det samme spørger “kan du gøre det kort?” og jeg kommer ofte op i det røde felt under samtalerne. Det er 11 år siden at jeg flyttede, men han har haft en del sygdom efterfølgende så jeg har lidt melidenhed med ham!!! MEN jeg har aldrig fortalt ham at jeg altså ikke vil have at han ringer kl 22.30 om aftenen – eller senere for den sags skyld.

    I kæresteforhold har jeg faktisk selv overtrådt mine egne grænser og da jeg ikke har en klar plan for hvordan jeg skal forholde mig til mig selv så undlader jeg nu at involvere mig .

    Jeg har i forhold til at blive hvirvlet ind i en venindes kaotiske kæresteforhold været nødt til at “træde et skridt tilbage” og sige “at det er ikke mine aber og ikke mit cirkus” – jeg oplevede nemlig at mit liv og samtaler kom til at handle om det – på den anden side så slap jeg jo så for at forholde mig til mit eget cirkus 😉

    Jeg styrker nok mine grænser (hvis man så kan kalde det det) ved at lukke af og ikke involvere mig så jeg har brug for dem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *