Du skal ikke være bange…

Den værste sætning du kan sige til en person med angst.

Den sætning vi helt naturligt siger til hinanden, når vi mærker at den anden er bange er: “Du skal ikke være bange”. Men denne sætning gør kun ond værre.

Dette udsagn giver kun den anden en følelse af, at det er forkert, at være bange eller at have angst. Den lindrer ikke.

Derimod oplever den anden, at han/hun ikke bliver mødt med kontakt til den naturlige angst som er i os alle.

Hov hvad var det jeg sagde lige der?

Alle har angst og det er helt naturligt.

Problemerne opstår først, når vi lader angsten overtage. Når vi vælger at undertrykke den, ved at lukke den nede i kælderen.

Det er ikke angsten som begrænser, men derimod frygten for reaktionen på angsten.

 

2 måder vi kan reagere på angsten.

  1. Undgåelsesadfærd, hvor vi forsøger at undgå en konfrontation med angsten, som igen kan udvikle sig til et overdrevet behov for at kontrollere alt (kontrolfreak!) for at undgå at se på angsten, eller måske prøver du at rationalisere angsten væk. Undgåelsesadfærd, kontroladfærd og rationalisering kan give dig en kortvarig lettelse, men det svarer til at du skubber angsten ned i kælderen, hvor den blot ulmer og formerer sig. På langt sigt medfører det at angsten begynder at brede sig til andre livsområder eller at angsten forværres i form af panikanfald, søvnforstyrelser, vrede, kort lunte, bebrejdelse af andre og depressive tilstande.
  2. Lyt til angsten kast lys på den og inviter den ind i stuen, hvor du tillader dig at mærke den og hører dens budskab til dig. På denne måde oplever du at angsten opløses og du undgår langtidseffekterne som panik, søvnforstyrrelser og depression.

 

Når jeg hjælper mennesker med at lindre angst, flytter jeg dem fra mulighed 1 over til mulighed 2, fordi det er min erfaring at mulighed nr 2 får angsten til at opløse sig på en effektiv men blid måde.

Det drejer sig om at få healet dit forhold til angsten og få sluttet fred med den, ved at invitere den ind som en god ven.

Brug ikke din energi på at bekrige den ved at skubbe den væk og lukke den ned i kælderen.

Angst er IKKE problemet.

Det er din modstand mod angsten, som giver problemer.

 

Mennesker undgår ubehag.

At træde udenfor sin komfortzone medfører altid et ubehag, men det er kun udenfor komfortzonen, at du finder læring og udvikling samt bevægelse og liv.

Gør det du er bange for, da det er det, som giver dig udvikling og nye resultater.

At opløse angst handler ikke om at være frygtløs. – Jeg er på ingen måde frygtløs (og vil heller ikke være det)

Det er naturligt at have angst, så det jeg arbejder med er din modstand mod angsten.

 

Angsten for at fejle

Er en angsttype, som mange kæmper med, men den kan også være den største motivator.

Hvis du vælger at forblive i din komfortzone for at undgå risikoen for at fejle, er du i modstand på angsten og tillader den at holde dig fast i din komfortzone.

Hvis du derimod vælger at omfavne angsten, og tænde lys i kælderen, så kan angsten for at fejle blive en energisk drivkraft som holder din motivation oppe, så du bevarer dit drive fremad.

Angst er blot energi som rører på sig, så du kan blive opmærksom på den og give slip.

 

Nu er det din tur…

Vælg et af disse spørgsmål (eller begge 2) og besvar dem i en kommentar…

1 – Bruger du undgåelse og kontrol eller omfavner du angsten?

2 – Hvad skal der til for at du ændrer dit mønster?

 

ANBEFALET BLOGINDLÆG TIL DIG

Nærvær og kontakt er essentiel i behandling af angst

 

Få nyt fra Sjælelægen

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde informationer direkte i din indbakke.

KLIK HER!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *