Bedre nattesøvn med en naturlig vejrtrækning

Få en bedre nattesøvn med en simpel øvelse.

Din vejtrækning kan afsløre om du har svært ved at give slip, eller udfordringer med at tage livet ind.

Der findes et hav af vejrtrækningsøvelser at vælge imellem, og det er nemt at blive forvirret. De fleste vejrtrækningsøvelser lærer dig at skifte mellem at trække vejret gennem næsen og munden, mens andre øvelser har forskellige pauser som skal overholdes.

Men den mest naturlige og effektive måde at trække vejret er i 2 faser.

En indånding og en udånding.

Om du vælger at bruge næsen eller munden afhænger af hvad der føles bedst for dig.

Dyrene trækker også vejret i 2 faser.

Faktisk bliver dyrene utrygge, når vi mennesker holder vejret eller holder pauser mellem ind- og udånding eller mellem ud- og indånding.

Pauserne er et signal til andre om at der er fare på færde, og at det er vigtigt for overlevelsen at være opmærksom og på vagt.

4 x 4 reglen

En meget brugt vejtrækningsøvelse er 4×4 reglen, som jeg selv har brugt meget, og instrueret flere af mine klienter i at bruge.

Den er en af øvelserne hvor du skal holde pauser…

Men skrev jeg ikke lige at man ikke skal holde pauser i sin vejrtrækning?

Jo, det gjorde jeg.

Men det er der en forklaring på.

4×4 øvelsen er designet til at bryde et igangværende angstanfald, og derfor ikke en måde jeg anbefaler at du går rundt og trækker vejret til dagligt.

Hvis du vil have en bedre nattesøvn, anbefaler jeg helt andre øvelser.

En at øvelserne som kan give dig en bedre nattesøvn er at trække vejret i 8-taller.

Træk vejret i 8-taller

At trække vejret i 8-taller betyder at du trækker dit vejr i 2 faser.

Øvelsen medfører at du trækker dit vejr på en måde, som er mest naturlig for dig.

Du ilter dit blod maximalt og giver slip på op til 70% af din krops affaldsstoffer gennem din udånding, når du trækker vejret i 8-taller i 15 minutter om dagen.

Det kan godt føles mærkeligt eller ubehageligt at trække vejret i 8-taller de første gange du prøver. Specielt svimmelhed kan opstå.

Det er helt normalt og harmløst og blot et udtryk for at du endelig trækker vejret, som du er skabt til at gøre og forsyner din hjerne med vigtig ilt.

Når du ilter dine celler i kroppen maksimalt giver du din krop mulighed for at fungere optimalt, modtage livsvigtig næring og skille sig af med affaldsstoffer.

Rammerne er skabt og scenen er sat for at du nu kan give kroppen mulighed for at restituere ved at opleve en bedre nattesøvn.

Sådan trækker du vejret i 8-taller

Beslut dig du vil benytte næsen eller munden til at trække dit vejr.

Sæt noget afslappende musik på og brug et stopur eller æggeur.

Sæt uret på 15 minutter.

Start med at observere dit åndedræt.

Hvordan trækker du dit vejr?

Er der pauser mellem din ind- og udånding, eller mellem din ud-ånding og indånding?

Husk der er ikke noget der er rigtigt eller forkert.

Lad nu musikken styre din vejrtrækning og forsøg at trække vejret så dybt som muligt – gerne helt ned i maven.

Forestil dig at du følger din vejrtrækning rundt på et 8-tal.

Ingen start eller slut – bare rundt og rundt…

Find dit eget flow og eksperimenter med f.eks. dybden, eller hastigheden af din vejrtrækning.

Få en bedre nattesøvn

Hvis du vil have en bedre nattesøvn, så er øvelsen med at trække vejret i 8-taller helt perfekt.

Øvelsen hjælper dig med at være tilstede i nuet og blive opmærksom på hele dig.

Når du kan mærke dig selv og din krop, kan du sende en kommando via dine tanker om at afspænde det område eller en kropsdel som er anspændt.

Gå hele din krop igennem ved at lave en body-scan.

Sådan laver du en let body-scan.

Start med venstre ben fra tæerne op til hoften.

Bevæg dig i tankerne langsomt fra tæerne, over fodryggen og sålen, videre til anklen, op igennem venstre skinneben og læg, knæet (og inde i knæet), låret og din hofte.

Sammenlign det afspændte venstre ben, med det uafspændte højre ben og gentag turen op gennem dit ben – men nu gennem det højre ben.

Gå videre til venstre arm. Fra fingerspidserne til skulderen, efterfulgt af højre arm.

Nu er du kommet til maven og brystkassen og dine indre organer. Når forsiden er afspændt går du videre til din bagside med ryggen.

Start din afspænding af ryggen helt nede fra halebenet og bevæg dig opad over lænderegionen, midtryggen og til øverste del af ryggen.

Nu er du nået til afspænding af hals og nakke, og efter det afspænder du din kæbe og dit ansigt med hage, læber, tunge, kinder, øjne og øjenlåg, tindinger og panden.

Slut af med at afspænde toppen af hovedet og bagsiden af hovedet om bemærk at når du trækker dit vejr nu trækker du det i rolige 8-taller og måske sover du allerede…

Et smart tip:

Forestil dig at det område du fokuserer på lyser op, så du kan holde øje med hvor langt du er nået i din body-scan.

Det eneste du skal gøre er at være konsekvent og lave din øvelse 15 minutter hver eneste aften inden sengetid, og dele din succeshistorie om en bedre nattesøvn med mig (og alle dem som læser med) i en kommentar herunder.

Bedre nattesøvn med naturlig vejrtrækning

Nu er det din tur…

Vælg et af disse spørgsmål (eller alle 2) og besvar dem i en kommentar…

1 – Indeholder din vejrtrækning pauser?

2 – Har du prøvet at trække vejret i 8-taller? – og hvordan virkede øvelsen for dig?

Vil du tage dine næste skridt sammen med mine heste og mig, og blive bedre til at bruge naturen som medicin?

Som Sjælelæge skaber jeg optimale rammer for dig i naturen, så du kan føle dig tryg og opleve at du har tid og ro til at mærke dig selv, og få hjælp til at bearbejde det som dukker op.

Mine behandlinger er designet til dig som er sensitiv og bedst genoplader dine mentale batterier i naturen og med dyr.

Med hjælp fra hestene kommer du dybere end du nogensinde har været, for at rejse dig højere end du nogensinde har drømt.

Skriv til mig på klinik@stald-amol.dk og bestil et 30 minutters klarhedskald, hvor du får:

  • Klarhed over hvad du gerne vil opnå
  • Gennembrud til en ny plan
  • Inspiration til hvordan du kan komme videre.

Samtalen er gratis, men der er kun enkelte ledige tider tilbage, så mit spørgsmål til dig er:
Er du klar til at tage det næste skridt og sige JA til dig selv?

Du kan også booke dit klarhedskald online på linket her:

Tidsbestillingen

INDLÆG ANBEFALET TIL DIG

Modtag nyt fra Sjælelægen Anna Maria Olsen og få en GRATIS gave.

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få en gratis personlige vejviser, som vil hjælpe dig med at få overblik over dine fokusområder, så du let kan se hvilke skridt du har brug for at tage, for at komme derhen hvor du gerne vil være.

KLIK HER.

Vejviseren

Nyhedsbrevet vil give dig spændende nyheder, indsigtsgivende blogindlæg, inspirerende tips, og vilde tilbud direkte i din indbakke 1-2 gange om måneden.

KLIK HER!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *