Angst kan sætte sig i kroppen som stivhed og smerter – Her er 7 blide yoga øvelser mod angst

Angst og smerter kan lindres effektivt med blid yoga

Yoga øvelser mod angst kan hjælpe dig med at give dig smidighed og lindre dine smerter.

Mangeårig angst som er blevet ignoreret kan sætte sig forskellige steder i kroppen som stivhed og smerter.

Specielt hofter og knæ, men også lænden, nakken og skuldrene er yndede steder for fastgroet angst.

Den gode nyhed er at du nu med simple yogaøvelser kan slå flere fluer med et smæk.

Yoga øvelser mod angst er blide øvelser som alle kan være med på.

Er du klar til at få løsgjort din angst og samtidig lindre dine smerter og få en smidig krop?

7 yoga øvelser mod angst

Efter at have levet med angst og kroniske smerter gennem mange år har jeg erfaret at en daglig blid yoga praksis lindrer ikke kun min angst, men også mine smerter og stivhed.

Jeg har dyrket yoga som barn men holdt så en pause på 30 år.

For nogle år siden genoptog jeg yogaen og min begejstring over hvad en daglig praksis gør for min krop vil ingen ende tage.

Nu dyrker jeg Hatha yoga med mere avancerede og komplekse stillinger, men har fundet 7 blide yoga øvelser frem til dig.

For at få de bedste resultater anbefaler jeg at du afsætter 20 minutter hver dag til din yoga praksis.

21 dage med disse 7 simple øvelser vil give dig en smidigere krop og samtidigt lindre din angst og dine smerter.

Sådan gør du

Øvelserne kan laves på stuegulvet eller i naturen.

Det eneste du skal bruge er et underlag eller en måtte og en pude.

Lav de 7 øvelser som en serie hver dag i den rækkefølge de er listet op.

Lyt til din krop og lav øvelserne så godt du kan uden at presse noget igennem.

Oplever du spænding eller stramhed under øvelserne, så gå til grænsen af hvad du føler er rigtigt for dig.

Hvis du oplever skærende eller jagende smerter, så afbryd øvelsen straks!

TIP: Alle øvelserne må gerne laves med lukkede øjne for at hjælpe dig med at bevare fokus på dit indre og din krop.

1. stilling af yoga øvelser mod angst

Læg dig på ryggen med håndfladerne opad.

Du kan lægge en pude under knæene, hvis du har brug for at aflaste ryggen.

Luk øjnene og læg mærke til din vejrtrækning.

Observer at du trækker dit vejr ind og puster det ud i dit helt eget tempo helt uden at du skal gøre noget for det.

Bliv liggende i 7 vejrtrækninger før du går videre til den næste øvelse.

Yoga øvelser mod angst

2. stilling af yoga øvelser mod angst

Start med at sætte dig på knæene. Hvis du får smerter i knæene kan du med fordel placere puden mellem dine fødder og rumpen.

På en udånding bøjer du dig forover og rækker armene frem foran dig.

På din indånding kommer du op på alle 4 og svajer i ryggen mens du kigger opad.

På din udånding vender du tilbage til stillingen med armene fremme ved at skubbe rumpen bagud.

Gentag øvelsen 7 gange og lad din vejrtrækning bestemme tempoet inden du fortsætter til den næste øvelse.

Yoga øvelser mod angst

3. stilling af yoga øvelser mod angst

Nu skal du op at stå.

Sæt hænderne i hofterne og tag et stort skridt til den ene side.

Det er vigtigt at dine fødder er parallelle under hele øvelsen og peger fremad.

På en udånding bøjer du forover og rækker armene ned mod gulvet.

Hænderne må gerne røre gulvet, men det er ikke et krav.

Gør det så godt du kan uden at mase.

På din indånding retter du dig op igen.

Gentag øvelsen 7 gange og lad din vejrtrækning bestemme tempoet inden du fortsætter til den næste øvelse.

Yoga øvelser mod angst

4. stilling af yoga øvelser mod angst

Læg dig på ryggen og bøj i knæene så fødderne er i gulvet.

På en indånding løfter du dit bækken fra underlaget samtidig med at du fører armene op over hovedet.

På en udånding vender du tilbage til din udgangsposition med både armene og bækkenet.

TIP: Forestil dig at du bruger din navle til at pege opad mod solen.

Gentag øvelsen 7 gange og lad din vejrtrækning bestemme tempoet inden du fortsætter til den næste øvelse.

Yoga øvelser mod angst

5. stilling af yoga øvelser mod angst

Bliv liggende på ryggen med bøjede knæ og fødderne i gulvet.

Læg venstre hånd på højre lår og vip begge knæ mod venstre, mens du vender hovedet mod højre og rækker højre arm ud til siden.

Tillad et lille vrid i ryggen og bliv liggende i 7 vejrtrækninger og vend tilbage til udgangspositionen med bøjede knæ og fødderne i gulvet.

Når du er klar gentager du øvelsen til modsatte side.

Slut øvelsen af med at løfte fødderne fra gulvet og træk knæene ind mod brystet.

Bliv liggende i denne stilling i 7 vejrtrækninger.

Yoga øvelser mod angst
Yoga øvelser mod angst

6. stilling af yoga øvelser mod angst

Bliv liggende på gulvet og stræk nu benene let mens du tager fat i dine fødder.

Du må meget gerne bøje i knæene hvis du har svært ved at fange dine fødder.

Bliv i stillingen i 7 vejrtrækninger og tillad dig selv at være en “happy baby” inden du fortsætter til den sidste øvelse.

7. stilling af yoga øvelser mod angst

Slut af med at slappe af udstrakt med håndfladerne opad. Gerne med en pude under knæhaserne.

Fokuser på dit åndedræt og mærk effekterne af din yoga praksis.

Indånd over 4 sekunder og udånd over 6 sekunder.

Herefter indånd over 4 sekunder og udånd over 8 sekunder.

Tag 7 gode dybe vejrtrækninger helt ned i maven og ud i dine fødder for hver indånding, og pust langsomt ud igen for hver udånding.

SÅDAN! Du gjorde det.

Nu skal du bare være konsekvent og lave serien af yoga øvelser mod angst dagligt i 21 dage.

Jeg glæder mig til at høre om dine succes oplevelser med øvelserne og om dine resultater.

Læg din kommentar lige her under blogindlægget længere nede på siden.

Vil du høre mere?

Hvis du vil have mere hjælp med at lindre din fastgroede angst – book en samtale med mig.

Hvad kan jeg hjælpe dig med?

Som sjælelæge og hesteassisteret terapeut tilbyder jeg helende nærvær.

Helende nærvær er hesteassisteret terapi af mennesker i naturen.

Sessionerne er designet til at hjælpe dig med at lindre dine kroniske smerter, genfinde din indre power, og glædes over at stå op om morgenen til en ny dag.

Hvis du er sensitiv, introvert og foretrækker 1:1 kontakt med andre mennesker, er helende nærvær også perfekt til dig.

Det er en naturlig terapiform, hvor hestene giver dig kontakt til hele dig.

Hvem kan få glæde af hesteassisteret terapi?
  • Hesteassisteret terapi er ideel til at hjælpe ressourcestærke kvinder, der er villige til at arbejde i dybden med personlig udvikling, og kan tage ansvar for deres egen energi.
  • Dig som mangler tiltro til dig selv og omverdenen.
  • Dig som føler dig drænet og mangler energi og overskud fordi du hele tiden er brandslukker.
  • Dig som har fibromyalgi eller lever med kroniske smerter.
  • Dig som har svært ved at komme ud af sengen om morgenen.
  • Dig som drømmer om at leve et velfungerende liv uden smerter og med glæde over at vågne op til en ny dag hver morgen.

Du er træt af at være den, der hopper rundt og hele tiden skal sørge for at alle andre er glade og har det godt.

Det er tid til at give slip på pleaseren i dig, så du kommer til at stå stærkere i dig selv, og hviler mere i dig selv.

Når du oplever kontakt og nærvær til hele dig, får du helet fortidens smerter.

I trygge rammer med tid og plads til dig, igangsætter hestene den terapeutiske samtale.

Hestene udsender beroligende signaler, og er med til at hjælpe dig med at opløse tilstande som stress og angst, lindre kroniske smerter, og bearbejde gamle traumer.

Det smukke ved at arbejde med hestene er at de hjælper dig med:
  • at komme hjem i dig selv ved at mærke din krop og komme i kontakt med dine følelser.
  • at opløse stress, så du oplever en indre ro.
  • at lindre angst og spændinger, så du oplever mere tryghed sammen med andre mennesker.
  • at tage tøjlerne over dit liv og genfinde din indre power.
Hestene kan med deres nærvær og kontakt også hjælpe dig med:
  • at vække din glæde og kreativitet, så du får tændt din livsgnist.
  • at styrke din selvtillid og højne dit selvværd, så du føler dig mere tryg ved kontakt med andre mennesker.
  • at give dig mere energi og overskud i hverdagen, så du får klaret dine daglige gøremål.  
  • at slippe din pleaser, og tillade dig selv at lytte til dine behov.
  • at vågne op med glæde over en ny dag.
  • at lære at give slip på dine smerter.
Kroniske smerter

Læs mere

INDLÆG ANBEFALET TIL DIG

Modtag nyt fra Sjælelægen Anna Maria Olsen og få en GRATIS gave.

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få en gratis personlige vejviser, som vil hjælpe dig med at få overblik over dine fokusområder, så du let kan se hvilke skridt du har brug for at tage, for at komme derhen hvor du gerne vil være.

Vejviseren

Nyhedsbrevet vil give dig spændende nyheder, indsigtsgivende blogindlæg, inspirerende tips, og vilde tilbud direkte i din indbakke 1-2 gange om måneden.

Like og følg:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Follow by Email
Facebook
Facebook
LinkedIn