Din rækkevidde på Facebook kan øges helt gratis – Her er 5 tips til at få dit budskab ud til flere mennesker.

Undgå at lave disse fejl som kvæler din rækkevidde på Facebook




En lav rækkevidde på Facebook kan give de fleste små virksomhedsejere grå hår i hovedet.

Kender du det ? Du bruger lang til på at lave et super fedt autentisk opslag. Eller du får taget mod til dig og får lavet en video eller live-stream, som blot bliver mødt af en mur af tavshed.

Det er i hvert fald noget jeg kender til, og det er så frustrerende.

Problemet med lav rækkevidde er, at dit vigtige budskab ikke når ud til så mange som du gerne ville.

Derfor har jeg lavet dette blogindlæg til dig, som har et budskab du gerne vil ud med på de sociale medier, men ikke ved hvordan du skal gøre det uden at betale en masse annoncekroner.

Fakta: Dine opslag på Facebook når ud til ca 6% af dine venner og følger (og det er tallet på en god dag)

Nogle gange er er kun 1-2% som får vist dit opslag i deres newsfeed.

Efterhånden er den eneste måde at dine opslag på din virksomhedsprofil bliver set på Facebook, hvis dine følgere selv vælger at klikke sig ind på den.

Det handler om at du skal til at lave engagerende og spændende opslag til dine følgere.

På den måde vil de regelmæssigt kigge forbi din virksomhedsprofil, og måske lægge en kommentar eller dele noget af dit indhold.





Organisk rækkevidde på Facebook kan øges.





Med de 5 simple tips til kan du øge din rækkevidde helt op imod 50-65% og måske endnu mere.

Til dig som ikke ved hvad organisk rækkevidde er, vil jeg forklare det helt kort.
Organisk rækkevidde er alle de mennesker du når ud til uden at bruge penge på annoncering.

Jeg ser rigtig mange begå de samme fejl på de sociale medier som jeg gjorde.

Jeg vil ikke sige at jeg mestrer at få rækkevidde på de sociale medier.

Men efter at have været på diverse onlinekurser fra ind og udland, gennem de seneste 3 år, vil jeg mene at jeg har en rimelig viden.

Hvis du har et budskab du gerne vil dele med mange andre mennesker er de sociale medier stadig et godt sted at være.

Facebook har de seneste år foretaget en del ændringer, som nedsætter din og min organiske rækkevidde.
Det har de ikke gjort for at chikanere, men for at få os til at lave gode engagerende opslag (og få os til at betale for bedre rækkevidde. Facebook er jo også en virksomhed som vil tjene penge på sine ydelser.)

Facebook’s algoritmer ændrer sig jævnligt, så jeg kan ikke give dig en opskrift på hvad du skal gøre.
Jeg vil derimod give dig noget meget bedre, nemlig 5 tips til hvordan du kan øge din organiske rækkevidde på Facebook ganske gratis.

Så kan du se om der er nogle af tipsene, som ville kunne bedre din rækkevidde.





De 5 tips:

1. ingen links i opslaget

Facebook ønsker at holde følgerne på Facebook og ikke smutte ud på forskellige hjemmesider som f.eks. Youtube.

Så hvis du er en som deler mange Youtube videoer eller linker til din hjemmeside i hvert opslag vil Facebook straffe dig med lav rækkevidde på dine øvrige opslag.

Læg derfor dine links i en kommentar under opslaget. Og helst kun når dine følgere efterspørger det.

2. skriv opslag som skaber samtale

Folk hænger ud på Facebook ikke fordi de vil købe noget af dig, men fordi de vil underholdes.

Det betyder også at dine opslag helst skal vække dine følgeres nysgerrighed.

På den måde er der større sandsynlighed for at de skriver spørgsmål til dig, som du kan besvare, eller skriver en besked til dig over Messenger.

Og nu har du skabt en dialog, hvilket er hele meningen med Facebook.

Opslag med mange kommentarer, som skaber dialog, bliver altid belønnet med større rækkevidde.

Det fortæller nemlig Facebook, at du har noget spændende på hjerte, som skaber debat og får folk til at engagere sig.

Det er også grunden til at du med fordel kan gøre det til en vane altid at svare på dine følgeres kommentarer.

3. Lav spændende og unikt indhold regelmæssigt

Du vil gerne have dine følgere til at klikke ind på din virksomhedsprofil regelmæssigt og interagere med dine opslag.

Det vil de ikke gøre, hvis alle eller hvert andet af dine opslag handler om hvad de kan købe af dig.

Husk ingen går på Facebook for at blive solgt til, men forventer at blive underholdt.

At lave spændende og engagerende opslag dagligt behøver ikke at tage lang tid for dig.

Jeg laver selv alle mine opslag for en uge ad gangen og bruger funktionen “planlæg”.

På den måde har jeg daglige opslag på min side med plads til små spontane behind the scenes opslag.

Lav gerne en tilbagevendende uge-ting som f.eks. ugens taknemmelighed, ugens pip, ugens motivation eller noget helt fjerde.

Lad din fantasi sætte grænsen.

Ekstra tip: Når du planlægger dine opslag så husk at sætte en slutdato for dit opslag. Det fortæller Facebook at der kun er begrænset tid til at vise opslaget i dine følgeres newsfeed.

Det er min erfaring at det giver god rækkevidde at planlægge opslag til at køre hele dagen og blive taget af til natten.

De natteravne som følger din side vil garanteret være personer som selv klikker sig ind på din profil alligevel. og næste morgen lægger du jo et nyt vigtigt opslag op. (i hvert fald efter at have læse tip nr 3)

4. undgå ord som konkurrence, giveaway i din overskrift.

Husk i det hele taget at skrive en overskrift – og gerne en som vækker din læsers nysgerrighed.

Opslag som lokker dine følgere til at dele og like dit opslag vil Facebook fremover give en lavere rækkevidde.

Også opslag hvor der skal skrives det samme i kommentaren er ikke så godt for din rækkevidde.

Du ved selv hvor træls det er at se at dine venner har deltaget i forskellige konkurrencer.

Det vil Facebook gøre noget ved fremover.

Nemlig ved at straffe opslag med ordene konkurrence, giveaway og lignende i overskriften.

Du må stadig gerne forsøge at gøre din tekst let at læse og skimme igennem.

Hvis du skriver en mur af tekst uden afsnit er der ingen, som gider bruge tid på at læse dine opslag.

Opslag som læseren bruger lidt tid på uden at scrolle forbi er et tegn til Facebook at dit opslag er relevant for læseren og du bliver belønnet med bedre rækkevidde af dine opslag.

Det handler altså om at fange læserens nysgerrighed således at han eller hun klikker på dit opslag for at læse mere.

Facebook’s algoritmer holder nemlig øje med hvor lang tid dine læsere bruger på dine opslag. Lange tid (f.eks. 30 sekunder) giver større rækkevidde end opslag som ikke bliver foldet ud på “…Se mere”.

5. fortæl i dit opslag hvad du vil have din læser til at gøre.

Det er vigtigt at de fleste af dine opslag har et call-to-action, som er den ene ting du vil have læseren til at gøre efter at de har læst dit opslag.

men husk kun at lave 1 call-to-action per opslag.

Så hvad vil du have at læseren skal gøre?

Er det at kontakte dig over Messenger? er det at skrive en kommentar? eller er det at klikke på din video?

Facebook har givet dig den mulighed at påføre dit opslag en knap.

Brug gerne denne funktion en gang imellem for at variere dine opslag.

En anden ting som vil give dig en øget rækkevidde er når dine følgere deler dine opslag med deres venner.

Dette er især virksomt hvis du får dem til at forklare hvorfor de deler dit opslag.

Gerne blot med en kort sætning i stedet for bare at ramme deleknappen.

Denne gestus viser Facebook at dine følgere engagerer sig og bruger tid på dine opslag.





Du har nu lært 5 tips til at øge din organiske rækkevidde på Facebook.

Så for lige at summere op, så handler det om at du skriver spændende, unikke og egnagerende opslag, som dine følgere elsker at interagere med.

Hver gang dit opslag bliver delt eller kommenteret er det et signal til Facebook at dit indhold er vigtigt – og dine opslag får automatisk bedre rækkevidde.

En god organisk rækkevidde er det samme som at dit budskab når ud til mange mennesker.

Jeg håber du er blevet inspireret til at foretage små justeringer af dine Facebook opslag, så dit unikke budskab når ud til endnu flere mennesker.

Læg gerne en kommentar lige herunder bloggen (og på Facebook opslaget), så bliver jeg så glad og får samtidig øget min rækkevidde. 🙂





Læs mere om Anna Maria Olsen





Giv slip på ubehag i kroppen på 30 minutter!

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få en gratis guidet proces som hjælper dig med at give slip på fysisk eller mentalt ubehag på blot 30 minutter.

KLIK HER

Giv slip

Nyhedsbrevet vil give dig spændende nyheder, indsigtsgivende blogindlæg, inspirerende tips, og vilde tilbud direkte i din indbakke 1-2 gange om måneden.

TILMELD NYHEDSBREVET

Like og følg:
error

2 Replies to “Din rækkevidde på Facebook kan øges helt gratis – Her er 5 tips til at få dit budskab ud til flere mennesker.”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *